Henrik Helde är chef för avdelningen Medlem och främjande på Sportfiskarna och har arbetat på förbundet i 17 år med allt från administration till ledningsgrupp. Idag är arbetet till stora delar på ledningsnivå, men hjärtat för detaljer i verksamheten består. En av de frågor som han arbetar lite extra nära är insamling och försäljning, som både bygger varumärke och skapar ekonomiska förutsättningar för till exempel lokal fiskevård i medlemsföreningarna.
Hur skapar man en egen plattform för givande när man är en medlemsorganisation? Finns det sätt att ändå årligen samla in hundratusentals kronor? Lyssna till den spännande resan bakom projektet “Ge fan i våra vatten”, där Sportfiskarna tillsammans med den svenska rockeliten har skapat ett unikt varumärke som sportfiskesverige har tagit till sina hjärtan. Sedan 2007 har försäljningen av allt från CD-skivor till hoodies, kepsar och fiskerullar genererat miljoner i överskott till fiskevården. Sportfiskarna kommer också berätta om ett nytt företagssamarbete inom sportfisket där branschens välvilja är helt avgörande. Denna insamling drar årligen in hundratusentals kronor genom frivilliga donationer och skapar dessutom värdefulla leads för både givande och medlemskap.