PROGRAM

Chefsforum den 11 april

Företagssamarbeten – framgång eller fallgrop?

På Insamlingsforums andra dag får du som chef i en ideell organisation tillfälle till ett eget program under några timmar. Mellan klockan 10.00 – 13.00 den 11 april samlas vi avskilt från övriga aktiviteter på Insamlingsforum för att inspireras och diskutera. Övrig tid deltar du i Insamlingsforums ordinarie program. Fokus för Chefsforum är hur kunskapsutbyte och samverkan mellan insamling, kommunikation och ekonomi skapar förutsättningar för ökade intäkter.

Årets tema är företagssamarbeten och vi går på djupet kring hur ni kan kanalisera intäkter från näringslivets engagemang till ert ändamål och samtidigt hantera att företagsavtal kan innebära att ni blir moms- och skattepliktiga. Vi tar ett helhetsgrepp om olika aspekter som är viktiga för att bygga långsiktiga, hållbara och värdeskapande företagssamarbeten. 

Genom att förstå företagens drivkrafter, avtalens konsekvenser och hur ideella föreningar och stiftelser på olika sätt bäst hanterar moms och skatt, kan ni skapa partnerskap eller sälja tjänster som gör verklig skillnad för ert ändamål – utan oväntade konsekvenser för er.

Chefsforum vänder sig till dig som är insamlings-/kommunikations-/ekonomichef eller motsvarande. Är du generalsekreterare/motsvarande finns ett särskilt program den 10 april.

Före och efter Chefsspårets program på fredagen kan du delta i valfritt seminarium samt vara med på den avslutande föreläsningen.

Experterna som ger er rätt verktyg
Företag vill samarbeta med ideella organisationer mer än någonsin – men hur skapar ni samarbeten som verkligen gör skillnad för er verksamhet och er företagspartner? Och hur säkerställer ni att avtal är utformade så att intäkterna faktiskt gynnar ert ändamål?

Chefsforum inleds med en spaning om möjligheter att forma framtidens företagssamarbeten med Camilla Backström, grundare av Common Interest och ordförande för Effektfullt. Vad är viktigt för företag och deras hållbarhetsarbete egentligen? Hur påverkas ni av nya hållbarhetskrav? Och hur kan ni positionera er för att attrahera fler samarbetspartners?

Lena Westfahl, auktoriserad skatterådgivare, och Sofia Bülow, auktoriserad skatterådgivare och Head of Not for Profit på Grant Thornton ger er detaljerna som kan göra hela skillnaden och reder ut moms, skatt och avtalsfrågor – och hur ni bäst hanterar dessa för att undvika onödiga kostnader och risker. Vi berör vad förslaget om skattereduktion för företags gåvor till ideella organisationer innebär och seminariet belyser också att enklare regler för sponsring för företag inte nödvändigtvis gör det lättare för organisationerna.

 Föreläsningar och diskussioner varvas under ledning av Johan Sverker, konsult inom styrning och ledning för ideella organisationer, så ni får möjlighet att arbeta med era egna utmaningar och funderingar kring företagssamarbeten. 

Varmt välkommen!

För att ge utrymme till dialog och samtal, är det begränsat antal platser och du anger i anmälan om du vill vara med på Chefsforum. Anmäl dig idag!