Med reservation för ändringar
Medieutvecklingen och internet har förändrat allt – från hur vi kommunicerar till hur makt utövas. Löftet om gemenskaper som internet gav oss verkar mer ha lett till splittring, desinformation och en offentlig hetsk debatt. Yttrandefriheten pressas och det politiska landskapet polariseras. Men mitt i denna förändring som kan upplevas skrämmande finns unika möjligheter att ta tillbaka samtalet och forma hur vi vill att det ska bli. Brit Stakston reflekterar över hur vi hamnade här, vart vi är på väg och hur vi kan använda vår röst och nya verktyg för att stärka hoppet och öka handlingslusten. Det är inte bara en fråga om förändring utan lika mycket en fråga om riktning. Och matchen är långt ifrån över – vi har alla bollen!
Välj mellan ett antal olika parallella seminarier. Se mer information kring respektive seminarie längst ner på sidan. Välj mellan fem olika ämnen och fördjupa dina kunskaper på de områden som passar dig bäst.
Samarbeten med företag har ofta präglats av sponsorskap, men nu går vi alltmer mot en modell som bygger på partnerskap. Denna förändring har lett till en ökad förväntan på både återrapportering och att visa på konkreta effekter av de insatser som stöttas. Även om CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) inte tvingar företag att vidta specifika åtgärder för att hantera påverkan på de samhällen där de verkar, ställs det ändå krav på att de reflekterar över denna påverkan. För civilsamhällsorganisationer öppnar detta nya dörrar för att stärka samarbeten och maximera effekten av vårt arbete. Kan denna utveckling vara nyckeln till att skapa ännu mer meningsfulla partnerskap och driva hållbar förändring tillsammans med näringslivet?
The session will delve into the role of crowdfunding platforms in mobilizing engagement and amplifying critical societal voices.
Hur vet man vad som åstadkommer stark effekt på insamling? Under detta seminarium delar Hundstallet med sig av sin spännande varumärkesresa med hundarna som DNA och plattformen för all kommunikation och insamlingsarbetet. Åhörarna bjuds in i varumärkesarbetet samt satsningar på press, opinion och påverkan såväl som företagssamarbeten. Efter presentationen kommer du som åhörare att ha insikt i hur en resa kan se ut då olika roller och prestationer samverkar tillsammans för att åstadkomma god insamling.
En ökad politisk komplexitet, i kombination med ett mer professionaliserat civilsamhälle, främjar framväxten av policyprofessionella inom civilsamhällesorganisationer och aktualiserar frågor kring deras traditionella demokratiskapande roll och förmåga. Vilken roll spelar dessa policyprofessionella i civilsamhället och hur kan civilsamhället arbeta professionellt med politisk påverkan utan att tappa sin demokratiska legitimitet?
betterplace.org is Germany’s largest donation platform. Throughout the last years their offering has more and more focused on collaborations with creators, streamers and influencers, all part of the so called “creator economy”. In 2024 alone more than 15 Mio EURs were raised inside these communities for hundreds of NGOs. More than 100.000 individual donations contributed to this success and show the gigantic potential for this grassroot fundraising channel. Björn from betterplace.org will share his experiences from this field of activity and provide some important do’s and dont’s. He will outline the opportunities and risks and would like to foster a discussion on whether NGOs should invest into the creator economy in order to attract new donors.
Att arbeta i en mindre organisation ställer krav på att kunna jobba brett och göra smarta prioriteringar. Ta del av verkliga exempel för hur man kan lyckas locka givare med begränsade resurser. Du får svar bland annat svar på: – Vilka medieval och målgrupper ska du satsa på när du inta kan göra allt utan tvingas välja? – Vem kan du bolla idéer med om du är ensam i din roll på jobbet? – Hur kan storytelling och personlig kontakt övertyga givare att stödja din sak? – Hur tacklar man utmaningen att marknadsföra en okänd organisation med otydligt mål?
Företagsgivartestet – hur är upplevelsen av att som småföretagare ge en gåva till olika organisationer? Vi har kartlagt processen hos 50 olika organisationer och summerat reflektioner, tips och idéer! Contribum gav under december 2024 en företagsgåva till sammanlagt 50 olika organisationer. Vi har dokumenterat och summerat våra erfarenheter kring följande delar: 1. Hur enkelt var det att hitta rätt, via en websökning? 2. Hur var processen fram till att gåvan kunde betalas? 3. Vilken form av kommunikation fick vi direkt i anslutning till gåvan? Tackmail, övrig information? 4. Vilken kommunikation fick vi i perioden Januari – Mars 2025? Vi summerar tips och idéer, lyfter lysande exempel och beskriver delar och detaljer som gör det svårt eller mindre intressant för oss som företag att ge en gåva.
Åren 2018-2019 professionaliserade Suicide Zero sin volontärverksamhet och gick från listor i Excel och ett otydligt syfte med volontärskapet till CRM, volontärstrategi, tydliga strukturer och uppdragsbeskrivningar. Större frågor som Suicide Zero sedan arbetat vidare med under åren är utmaningarna att identifiera och matcha organisationens behov med önskemål från volontärer, och på vilket sätt medlemskap och insamling hänger tätt samman. En nyckelfråga har också varit att hitta arbetssätt som ger stöd till volontärer, trots organisationens begränsade resurser. 2024 genomfördes ett arbete för att förtydliga syftet med medlemskapet. Resultatet blev en ny strategi för arbetet med både medlemmar och volontärer och vad som särskiljer dem från andra engagemangsformer (t ex att vara givare). Medlemskapet, som tidigare var en relativt passiv engagemangsform, fick ett mer betydelsefullt och engagerande innehåll. Mångåriga erfarenheter av att engagera volontärerna på lokal nivå runtom i landet och samtidigt systematiskt lyssna på deras synpunkter har gjort att arbetet vässats ytterligare. Sammantaget bidrar både medlemmar och volontärer nu till Suicide Zeros kärnverksamhet och flera av verksamhetsmålen.
Detta seminarium handlar om Svenska Röda Korsets innovationsarbete med månadsgivares förväntat livstidsvärde och hur vi använder djur-emojis för att bedöma ökningen av månadsgivares kvalité. Vi delar insikter kring hur vi använder en AI-learning-modell för att få insyn i kvalitén av nyrekryterade månadsgivare. Vi kommer att dela vår bild av hur dessa djur-emojis ökar motivationen hos vår personal och besvara frågan: Varför strävar värvarna efter ”valar” och vilka strategier använder de för att rekrytera dem? I den andra delen av seminariet delar vi insikter från vårt arbete med att bygga upp en face-to-face verksamhet inom Ukrainska Röda Korset i Kiev. Lokaliserad resursmobilisering är en viktig strategi för hållbarheten av insatserna i Ukraina och genom seminariet kommer vi även prata om värdet av lokala givare i en krigszon. Vi delar unika lösningar för hur face-to-face metoden kan möjliggöras även i en särskilt utmanande säkerhetskontext och beskriver hur projektet har blivit en källa till motivation, kunskap och stolthet bland vår personal i Sverige.
Many charities are concerned that asking their donors to give more will lead to irritation and potentially even churn. At the same time, asking existing donors for more donations is often easier and cheaper than acquiring new donors. What to do? This talk presents results from a large research project with three charities and researchers from Copenhagen and the Netherlands. The project presents evidence on how charities can successfully ask existing donors for more money without harming the donor-charity relationship.
Åren 2018-2019 professionaliserade Suicide Zero sin volontärverksamhet och gick från listor i Excel och ett otydligt syfte med volontärskapet till CRM, volontärstrategi, tydliga strukturer och uppdragsbeskrivningar. Större frågor som Suicide Zero sedan arbetat vidare med under åren är utmaningarna att identifiera och matcha organisationens behov med önskemål från volontärer, och på vilket sätt medlemskap och insamling hänger tätt samman. En nyckelfråga har också varit att hitta arbetssätt som ger stöd till volontärer, trots organisationens begränsade resurser. 2024 genomfördes ett arbete för att förtydliga syftet med medlemskapet. Resultatet blev en ny strategi för arbetet med både medlemmar och volontärer och vad som särskiljer dem från andra engagemangsformer (t ex att vara givare). Medlemskapet, som tidigare var en relativt passiv engagemangsform, fick ett mer betydelsefullt och engagerande innehåll. Mångåriga erfarenheter av att engagera volontärerna på lokal nivå runtom i landet och samtidigt systematiskt lyssna på deras synpunkter har gjort att arbetet vässats ytterligare. Sammantaget bidrar både medlemmar och volontärer nu till Suicide Zeros kärnverksamhet och flera av verksamhetsmålen.
Den snabba utvecklingen inom AI påverkar alla sektorer, inklusive civilsamhället och insamlingsorganisationer. Seminariet utforskar de senaste trenderna inom AI och hur tekniken kan skapa värde för anställda, förtroendevalda, medlemmar och givare. Vi kommer att titta på konkreta exempel på hur AI kan användas för att effektivisera processer, förbättra beslutsfattande och nå nya målgrupper. Vi diskuterar också de utmaningar och etiska överväganden som är viktiga att beakta vid implementering av AI i civilsamhället.
Hur stor roll spelar det personliga engagemanget i framgångsrik insamling? Genom Instagramkontot @charity_runner har Daniel samlat in betydande summor till välgörenhet genom att kombinera sin passion för löpning med engagemang för välgörenhet. Men en lyckad insamling handlar om mer än bara ett gott syfte – den kräver närvaro, lyhördhet och en förmåga att skapa en känslomässig koppling till givarna. På samma sätt arbetar han dagligen med insamlingsorganisationer för att hjälpa dem att förstå sina givare bättre, tänka nytt och maximera sin insamling. I det här seminariet delar Daniel med sig av sina egna erfarenheter av egna insamlingar, lärdomar och konkreta exempel på hur en personlig och nära relation – vare sig det är mellan influencer och givare eller organisation och leverantör – kan vara nyckeln till framgång. Med berättelser från kundsamarbeten visar han också hur insamlingsorganisationer, genom rätt partnerskap och personligt engagemang, kan skapa djupare relationer och därmed nå ännu längre. Välkommen till en session som handlar om mer än bara strategier – här utforskar vi hur det genuina engagemanget och nära relationer kan bli en kraftfull motor för ökad insamling.
Hur kan man skapa en egen plattform för insamling när man inte är en renodlad välgörenhetsorganisation, utan mer av en brukarorganisation? Finns det sätt att ändå årligen samla in hundratusentals kronor? Lyssna till den spännande resan bakom projektet “Ge fan i våra vatten”, där Sportfiskarna tillsammans med den svenska rockeliten har skapat ett unikt varumärke som sportfiskesverige har tagit till sina hjärtan. Sedan 2007 har försäljningen av allt från CD-skivor till hoodies, kepsar och fiskerullar genererat miljoner i överskott till fiskevården. Sportfiskarna kommer också berätta om ett nytt företagssamarbete inom sportfisket där branschens välvilja är helt avgörande. Denna insamling drar årligen in hundratusentals kronor genom frivilliga donationer och skapar dessutom värdefulla leads för både insamling och medlemskap.
Att arbeta i en mindre organisation ställer krav på att kunna jobba brett och göra smarta prioriteringar. Ta del av verkliga exempel för hur man kan lyckas locka givare med begränsade resurser. Du får svar bland annat svar på: – Vilka medieval och målgrupper ska du satsa på när du inta kan göra allt utan tvingas välja? – Vem kan du bolla idéer med om du är ensam i din roll på jobbet? – Hur kan storytelling och personlig kontakt övertyga givare att stödja din sak? – Hur tacklar man utmaningen att marknadsföra en okänd organisation med otydligt mål?
En stark och livaktig ideell sektor har stor betydelse för samhällslivet. Genom att öka incitamenten för att donera till ideella organisationer kan samhällsnyttan ökas på olika sätt. Denna föreläsning sammanfattar innehållet i den SOU-utredning som fick i uppdrag att utforma ett nytt förslag till skatteincitament för att öka företagsgåvorna. I uppdraget ingick också att kartlägga företagens gåvor till ideell verksamhet i dag och titta på den samhällsnytta som ett ökat givande kan medföra, exempelvis genom att stärka sociala nätverk, främja forskning eller hjälpa utsatta.
The psychology of giving in Europe is different from that of the USA…and within Europe there are differences too. This session will take a deep dive into the motivations and meanings of European philanthropists, across a range of cultures. Why do major donors give? What is going on in their heads (and hearts)? How can you, as a fundraiser, fit into the mindset of a philanthropist? And what does Madame LaRiche expect from you? In this interactive, lively session we will help you understand major donors across Europe from their point of view, and from yours, using real-life case studies and examples. We will look at the nice side of philanthropy, and the difficult parts of working with philanthropists. The session is led by two experienced fundraisers, Chris Carnie and Elsbeth Takkenberg, who work directly with philanthropists and foundations across Europe.
Hur startar man en dagstidning i tider när andra tidningar läggs ner – och får den att växa snabbast av alla tidningar i Sverige? Hur kan man skapa ett sparande utanför banksystemet, där pengarna används för att bygga alltifrån FN-prisade klimatpositiva hyreshus i trä till jättelika solcellsparker – samtidigt som de ger avkastning åt spararna? Jo, med Tillsammansmakt. ETC:s digitala marknadschef berättar om olika crowdfundade klimatprojekt som ETC sysslar med. Dessutom handfasta tips och erfarenheter från den digitala marknadsföring genom sociala medier och nyhetsbrev för crowdfundingen – där man bland annat gjort flest politiska Facebook- kampanjer i hela norra Europa.
AI erbjuder stora möjligheter för många olika typer av organisationer, men hur tar man steget från idé till faktisk förändring? På Cancerfonden har vi systematiskt byggt upp vår AI-förmåga genom en tvärfunktionell satsning, där vi utforskat både hur vi kan effektivisera internt och vilka möjligheter som finns inom forskning, kommunikation och insamling externt. Vi delar våra erfarenheter av att införa AI i en idéburen organisation – från strategiska beslut och interna förankringsprocesser till konkreta AI-initiativ. Vi berättar hur vi har utvecklat riktlinjer, arbetet med kunskapshöjning och pilottester, och hur vi hanterat utmaningar som AI-mognad, etiska dilemman och GDPR. Oavsett om ni är i startgroparna eller redan har börjat arbeta med AI får ni förhoppningsvis insikter, lärdomar och praktiska tips på hur AI kan användas på ett ansvarsfullt och effektivt sätt.
Generativ AI diskuteras generiskt och inte sällan utifrån perspektiv som inte alltid är applicerbara för ideella organisationer. Så hur kan Barncancerfonden som en insamlingsorganisation få ett systematiskt värde av generativ AI när vi integrerar det i automatiska CRM-processer? Genom att kombinera strukturerad CRM-data med AI-modellers resonemang frigör nu Barncancerfonden interna resurser, ökar värdet på leads samt minskar risken för varumärkesskada. Etiska screeningar av företagsgåvor, toxicitetsutvärdering av givarhälsningar, samt prioritering av ett företags möjliga utväxling i ett CSR-partnerskap är några av de tillämpningsområden föreläsningen tar upp.
Many charities are concerned that asking their donors to give more will lead to irritation and potentially even churn. At the same time, asking existing donors for more donations is often easier and cheaper than acquiring new donors. What to do? This talk presents results from a large research project with three charities and researchers from Copenhagen and the Netherlands. The project presents evidence on how charities can successfully ask existing donors for more money without harming the donor-charity relationship.
The psychology of giving in Europe is different from that of the USA…and within Europe there are differences too. This session will take a deep dive into the motivations and meanings of European philanthropists, across a range of cultures. Why do major donors give? What is going on in their heads (and hearts)? How can you, as a fundraiser, fit into the mindset of a philanthropist? And what does Madame LaRiche expect from you? In this interactive, lively session we will help you understand major donors across Europe from their point of view, and from yours, using real-life case studies and examples. We will look at the nice side of philanthropy, and the difficult parts of working with philanthropists. The session is led by two experienced fundraisers, Chris Carnie and Elsbeth Takkenberg, who work directly with philanthropists and foundations across Europe.
Åren 2018-2019 professionaliserade Suicide Zero sin volontärverksamhet och gick från listor i Excel och ett otydligt syfte med volontärskapet till CRM, volontärstrategi, tydliga strukturer och uppdragsbeskrivningar. Större frågor som Suicide Zero sedan arbetat vidare med under åren är utmaningarna att identifiera och matcha organisationens behov med önskemål från volontärer, och på vilket sätt medlemskap och insamling hänger tätt samman. En nyckelfråga har också varit att hitta arbetssätt som ger stöd till volontärer, trots organisationens begränsade resurser. 2024 genomfördes ett arbete för att förtydliga syftet med medlemskapet. Resultatet blev en ny strategi för arbetet med både medlemmar och volontärer och vad som särskiljer dem från andra engagemangsformer (t ex att vara givare). Medlemskapet, som tidigare var en relativt passiv engagemangsform, fick ett mer betydelsefullt och engagerande innehåll. Mångåriga erfarenheter av att engagera volontärerna på lokal nivå runtom i landet och samtidigt systematiskt lyssna på deras synpunkter har gjort att arbetet vässats ytterligare. Sammantaget bidrar både medlemmar och volontärer nu till Suicide Zeros kärnverksamhet och flera av verksamhetsmålen.
Den svenska extremhögern är precis som alla andra politiska rörelser i behov av pengar för att kunna bedriva sin verksamhet. Trots det är kunskapen om miljöns sätt att finansiera sig låg. Expo har gjort fördjupad research kring den högerextrema miljöns olika finansieringsstrategier och organisationsformer. Under föreläsningen kommer Daniel att gå igenom de huvudsakliga trenderna Expo kunnat se, vad detta innebär för miljöns möjlighet till genomslag för sina idéer och förutsättningarna att locka nya medlemmar och sympatisörer.
Thomas Frostberg, journalist, leder kvällens samtal med socialminister Jakob Forssmed och IKEA:s Sverigechef Emily Birkin samt företrädare för finansiärer och civilsamhället.